» Nieuws » Je ziet het gewoon als er iets aan de hand is.

Je ziet het gewoon als er iets aan de hand is.

In het laagdrempelig signaleren van problemen kan een conciërge – de ogen en oren van de school – een belangrijke rol spelen.

Het gaat Arno Borgman, die dagelijks een praatje maakt met de leerlingen, gemakkelijk af. ‘Als er iets is, gaan we even apart zitten. En zo nodig stappen we samen naar de vertrouwenspersoon.’ Arno Borgman is al jaren facilitair medewerker oftewel conciërge op een school. Zijn werk bestaat uit beveiliging, bevoorrading en ‘eigenlijk alles wat nodig is zodat leraren en leerlingen hun werk goed kunnen doen.

Welke rol kan een conciërge spelen bij het signaleren van kindermishandeling?

‘Leerlingen komen naar je toe als ze je vertrouwen. Wanneer iemand vreemd gedrag vertoont en ik weet dat er iets niet goed zit, ga ik even met hem of haar apart zitten. Ik laat ze altijd eerst helemaal uitpraten. Als er sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling, zeg ik: “Joh, we hebben een vertrouwenspersoon die dit in goede banen kan leiden. Zij weet precies wat we nu het beste kunnen doen.” Meestal ben ik ook bij het eerste gesprek, dat breek het ijs. Maar het is voor veel leerlingen moeilijk om te praten.’

U houdt zich bezig met facilitaire én emotionele zaken, een bijzondere combinatie.

‘Ik ben eigenlijk een derde opvoeder. Ik zeg leerlingen dat ze hun rotzooi moeten opruimen, wat ze thuis natuurlijk ook steeds horen. Maar ik ben er ook voor ze. In de pauzes loop ik rond in de school. ’s Ochtends ben ik in de buurt van de ingang om de boel in de gaten te houden. Als ik zie dat er iets met iemand is, ga ik naar die leerling toe en vraag of alles goed gaat. Daardoor weten ze dat ze gemakkelijk bij me terecht kunnen. Soms wil een leerling alleen mij in vertrouwen nemen. Maar uiteindelijk is dat niet mijn taak – ik ben er ook niet voor opgeleid; daar hebben we de vertrouwenspersoon voor. In alle jaren dat ik hier werk, is het me altijd gelukt om leerlingen daarvan te overtuigen.’

Wat zijn herkenbare signalen?

‘Iemand die ineens heel ander gedrag laat zien. Bijvoorbeeld een rustige leerling die plots op de voorgrond treedt en veel praatjes krijgt. Of een leerling die plotseling de confrontatie met andere leerlingen gaan opzoeken. Wanneer ik zoiets opmerk, vraag ik een leerling terloops of alles goed gaat. Is het antwoord nee, dan houd ik hem of haar extra in de gaten.’

Wat is de rolverdeling tussen zorgcoödinator, mentoren en u?

‘De zorgcoördinator, tevens de vertrouwenspersoon, zit bij ons in het gebouw. Zij kent de juiste instanties. Ik ben de spil tussen leerlingen en het schoolsysteem. Ook mentoren signaleren natuurlijk problemen. Het is vooral een kwestie van affiniteit. Sommige docenten hebben er veel gevoel voor en zeggen precies het goede op het juiste moment, anderen hebben dat minder. In dat geval komt een leerling misschien naar mij toe. Leerlingen hebben zo bij iedere docent en medewerker een kans om hun verhaal te doen.’

Dit artikel verscheen eerder in Augeomagazine.nl. Auteur: Annette Wiesman. Heb jij vermoedens van kindermishandeling bij een kind, op je werk of in je buurt? Neem contact op met het jeugdteam van je gemeente. Het nummer vind je op de website www.jeugdengezinparkstad-limburg.nl Je kunt ook contact opnemen met Veilig Thuis (0800 – 2000).

Heerlen, Kerkrade, Brunssum, Landgraaf, Voerendaal, Onderbanken, Nuth, Simpelveld trekken samen op in de strijd tegen kindermishandeling. Dit artikel is het zesde in een reeks van tien publicaties die de gemeenten in de stadsregio Parkstad Limburg het komende jaar in de 1Lokaal publiceren.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Alcander Heerlen © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab