» Ik zoek hulp » Hulp bij onzekerheid » Paniek en straatvrees

Paniek en straatvrees

Je durft niet meer naar gelegenheden te gaan waar veel mensen zijn en je hebt moeite met afspreken met vrienden. Langzaam maar zeker vermijd je vanuit angst alle mogelijke sociale situaties. Dit voelt veilig, maar uiteindelijk is het juist onveilig omdat het jouw herstel in de weg zal gaan staan.

Informatie over paniek en straatvrees

Waarom heb jij er nu juist last van en de buurman niet? Er zijn slechts twee (hoofd)redenen waarom jij dit nu ervaart:

Je keurt delen in jezelf af

Je keurt om wat voor reden dan ook jezelf, de dingen die je doet of juist niet doet, af in de interactie met mensen. Deze afkeuring van jezelf zorgt ervoor dat jij juist niet jezelf kunt zijn. Het afkeuren van jezelf brengt een conflict omhoog waarin jij constant moet opletten en ervoor moet zorgen dat je de delen die je niet wilt laten zien onderdrukt of aanpast.

De angst dat delen die jij van jezelf afkeurt gezien worden, veroorzaakt de behoefte om jezelf te controleren en blokkeert sociale vrijheid.

Je betrekt afkeuring van anderen op jezelf

Je hebt vooral beheersing over je lichaam, denken en handelen. Je hebt deze beheersing echter niet over de buitenwereld en de mensen om je heen. Juist deze beheersing willen hebben kan ervoor zorgen dat jij sociale angsten gaat ervaren. Lees het volgende voorbeeld om dit makkelijker te begrijpen:

Wanneer je voor een volle zaal staat en je best doet om een presentatie zo goed mogelijk te geven is er altijd de kans dat mensen jouw presentatie niet goed vinden en afkeuren. Het overnemen van deze afkeuring, én het op jezelf betrekken, veroorzaakt een innerlijke afkeuring, die pijn doet. Het niet willen ervaren van deze pijn creëert een controle-mechanisme dat ANDERS handelt, zodat afkeurende reacties van mensen in bepaalde mate voorkomen worden.

Je kunt echter nooit echt deze controle krijgen over de mensen om je heen. Ook om die reden ontstaat er dan ook de angst om deze controle te verliezen. Hieruit volgt vervolgens de angst om afgekeurd te worden, en daaruit de sociale angst.

Sociale angst heeft dan ook in eerste instantie te maken met het overnemen van de afkeuring van anderen en deze betrekking laten hebben op wie jij bent.

Het loslaten van de noodzaak om de afkeuringen van anderen over te nemen en leren om bij je eigen waarheid te blijven gaat je helpen om deze hele sociale angststoornis te gaan zien als een geweldige ontdekkingstocht waardoor jij juist jezelf gaat vinden. Weten waar jij in gelooft, weten wat voor jou belangrijk is en gaan staan voor wie jij bent.

 


Tips bij paniek en straatvrees

Je kan er altijd overheen komen

Hoe diep je ook in de put zit. Je kan er altijd overheen komen. De meeste mensen die ver in de put zaten hadden naast een sociale fobie nog meerdere problemen en zijn ze opgebloeid. Ga dus in jezelf geloven en blijf dat doen. Het heeft geen zin om er negatief over te denken, wel is het belangrijk om actie te ondernemen en er wat aan te gaan doen.

Accepteer hoe je je nu voelt

Hoeveel je er ook van baalt dat je last hebt van angst en paniek, het wordt al een stuk minder wanneer je accepteert dat je hier last van hebt. Op het moment dat je het niet accepteert word je alleen maar boos op jezelf. Daar schiet je niets mee op. Het is zoals het is, als je dat niet accepteert wijs je een deel in jezelf af. Je voelt je nou eenmaal zo. Als mensen om jou heen dat niet leuk vinden, jammer voor hen. Op het moment dat je dat accepteert kan je op zoek gaan naar oplossingen voor je probleem.

Jij bent net zo belangrijk als ieder ander

Het is niet zo dat je buurman, je man/vrouw, vriend/vriendin of collega belangrijker is dan jij. Mensen met sociale angst hebben de neiging anderen boven zichzelf te plaatsen. Dit is volledig onterecht. Iedereen is gelijk en even belangrijk. Wedden dat je beter bent in iets dan andere mensen om jou heen, ook al besef je dat misschien nog niet. Het is belangrijk om te weten dat jij net zo veel recht hebt op een plek in een gesprek of in de maatschappij. Durf je plek in te nemen en voor jezelf op te komen.

Zorg voor positieve vraagstellingen en gedachten

Mensen zoals jij neigen ertoe om zichzelf negatieve vragen te stellen of negatief te denken, zoals: ‘Wat als ze mij niet leuk vinden?, O nee, zo meteen gaan ze mij allemaal moeilijke vragen stellen of straks doen ze weer onaardig tegen mij.’ Dit soort vragen helpen je niet verder en zorgen ervoor dat je angst en paniek alleen maar groter wordt. Door positieve gedachtes en vraagstellingen te formuleren krijg je ook positieve gevoelens en voel je jezelf een stuk beter.

Maak een plan hoe je jouw angst gaat overwinnen

Wat is de eerste stap die je moet gaan maken om er van af te komen? Lukt het je alleen of heb je hulp nodig? Hoe snel wil jij er van af? Hoelang wil je erover doen? Met de juiste hulp kun je binnen enkele sessies voor een groot deel van je angsten af zijn.

Leef in het hier en nu

Jouw angsten bestaan eigenlijk alleen in de toekomst of in het verleden. Jij bent bang omdat er iets in de toekomst kan gaan gebeuren of omdat er iets in het verleden is gebeurd. Blijf je echter in het hier en nu dan bestaat er geen angst. Het verplaatsen van je gedachten naar de toekomst of het verleden zorgt ervoor dat je jouw angsten weer oproept, dit heeft geen zin en blokkeert jou in het normaal functioneren.

De kracht zit in jou

Je hebt leren lopen, praten, lezen, enz. Deze dingen behoren tot de moeilijkste dingen die een mens kan leren. Zie jouw angst als een uitdaging. Zou het niet fantastisch zijn om je angst te overwinnen? Zou je niet ontzettend trots op jezelf zijn? Neem nu actie. Maak een plan hoe je er overheen kunt komen. Er zijn veel mensen die jarenlang met een sociale fobie hebben rondgelopen. Twintig jaar is geen uitzondering. Zij wisten niet hoe ze eraf konden komen of wilden het probleem bij zichzelf houden en er niemand mee lastig vallen. Wanneer je dat los durft te laten en hulp inschakelt boek je een gigantische vooruitgang. Elk succesvol persoon heeft hulp, bijvoorbeeld in de vorm van een coach.

 


Hulp bij paniek en straatvrees

Volg een van onze trainingen

U kunt natuurlijk altijd overwegen een van onze trainingen te volgen. Alcander heeft een breed aanbod van trainingen, zowel individueel als in groepsverband te volgen. Elke training wordt gegeven door een deskundige professional. U vindt vast een training die bij u past!

Training Opkomen voor je mening

Duidelijk en rustig vertellen wat u van iets vindt. Niet iedereen is hierin even vaardig en dat is ook niet erg. Maar als het een probleem wordt in het dagelijks leven, dan kan de training Opkomen voor je mening u wellicht helpen. Tijdens de bijeenkomsten oefenen we aan de hand van videovoorbeelden en eigen situaties. Dit gebeurt in de vorm van rollenspelen. Zo leert u hoe u beter met moeilijke situaties om kunt gaan.

Training Sociale vaardigheden voor vrouwen

Veel vrouwen vinden het erg moeilijk om voor zichzelf op te komen. De meeste vrouwen hebben juist geleerd zichzelf weg te cijferen, op te offeren, lief, vriendelijk en aardig te zijn. Vaak hebben we dit in onze opvoeding meegekregen. Vrouwen stellen zich passief op en weten niet meer wat ze willen of voelen. Negatieve gevoelens worden weggestopt, met in veel gevallen lichamelijke klachten als gevolg. Maar als je niet weet wat je voelt, kun je geen keuzes maken. De training Sociale vaardigheden voor vrouwen is bedoeld voor vrouwen van alle leeftijden en leert je opkomen voor jezelf, grenzen stellen en je krijgt inzicht in je eigen gevoel.

Neem gerust contact met ons op

U kunt altijd contact met ons opnemen. Zelfs anoniem. Samen bekijken we hoe we uw probleem kunnen oplossen. Wil je anoniem blijven, of zo snel mogelijk geholpen worden? Maak dan gebruik van onze e-mailhulp. Heeft u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ook gewoon een afspraak maken. We helpen u dan graag op één van onze locaties.

E-mailhulp

Via e-mail kun je anoniem blijven of zo snel mogelijk geholpen worden. Stuur ons een e-mail en je krijgt binnen drie werkdagen antwoord van een professional.
E-mail

Spreekuren

Soms is het fijn om met iemand te praten. Gewoon met elkaar aan tafel. Als je dat wilt, kun je naar een van onze spreekuren komen. Maak een afspraak via het hoofdkantoor.

Afspraak

Alcander Heerlen © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab