» Ik zoek hulp » Hulp bij onzekerheid » Angst in het openbaar

Angst in het openbaar

Ervaar jij wel eens angst wanneer je met het openbaar vervoer moet reizen? Of durf je niet naar buiten, omdat je angst hiervoor te groot is? Je bent niet de enige. Er zijn duizenden mensen die hier last van hebben. Om jouw sociale angsten te overwinnen is het allereerst belangrijk om iets meer te weten over die angst.

Informatie over angst in het openbaar

Wat houd jou nu eigenlijk tegen? Waar ben je nu bang voor? Ben je bang voor wat anderen van je denken? Ben je bang voor kritiek? Voel je je onveilig? Of ben je bang om met mensen te praten? Vraag jezelf dit maar eens af. Waar ben ik nu eigenlijk echt bang voor?

We hebben geen controle over wat andere mensen van ons vinden. En gelukkig maar! Stel je eens voor dat andere mensen voor jou bepalen wat jij over hen mag denken. Dat zou heel vreemd zijn.

Wel hebben wij controle over wat wij denken en hoe wij denken. En daar zit jouw kans! Het zit hem in het denken.

Angst kan pas ontstaan wanneer jij aan de toekomst denkt of aan het verleden. Je denkt aan een scenario van wat je niet wilt ervaren. Bijvoorbeeld dat je in de trein zit waar een aantal jongens zitten die jou beginnen uit te lachen en grapjes over jou zitten te maken. Dat is het beeld waar je aan denkt én waar je een naar gevoel van krijgt.

Begrijp je? De situatie die plaatsvindt is nooit de oorzaak van de angst, het zijn de beelden die wij in ons hoofd creëren (met ons denken), van wat wij niet willen ervaren wat de angst creëert.

 


Tips bij angst in het openbaar

Leef in het hier en nu

Leer om meer in het moment (het nu) te komen. Word bewust van het moment waarop jij weer zo’n negatief beeld creëert.

Je mag er zijn zoals je bent

Zeg op zo’n moment tegen jezelf: “Ik ben goed zoals ik ben en mag er helemaal zijn.” Daarmee geef jij jezelf de toestemming om er helemaal te mogen zijn.

Het onbewuste beeld dat jij (automatisch) creëert, kun je alleen creëren wanneer jij ergens diep van binnen gelooft dat jij niet goed bent, zoals je bent. Door dus jezelf toestemming te geven om er helemaal te mogen zijn, werk jij stap voor stap aan jouw zelfbeeld en wordt het sterker. Alsof je tegen het schilderij wat je hebt geschilderd zegt: “Ja, zo is hij klaar.” Dat bepaal jij namelijk alleen. Net zoals jij alleen tegen jezelf kan zeggen dat jij goed bent zoals je bent.

Laat je niet in je vrijheid beperken

Onderneem wat jij wilde ondernemen, terwijl jij in het moment blijft en jezelf voorhoudt: “Ik ben goed zoals ik ben en mag er helemaal zijn.” Kijk eens of je hiermee aan de slag kunt gaan. Kijk eens of jij tegen jezelf kunt zeggen dat jij er helemaal mag zijn. Kijk eens of jij jezelf die vrijheid kunt geven.

Je komt er niet door thuis te blijven zitten. Dan wordt het probleem alleen maar groter, en heb je uiteindelijk kans op paniekaanvallen en lichamelijke klachten.

 


Hulp bij angst in het openbaar

Volg een van onze trainingen

U kunt natuurlijk altijd overwegen een van onze trainingen te volgen. Alcander heeft een breed aanbod van trainingen, zowel individueel als in groepsverband te volgen. Elke training wordt gegeven door een deskundige professional. U vindt vast een training die bij u past!

Training Opkomen voor je mening

Duidelijk en rustig vertellen wat u van iets vindt. Niet iedereen is hierin even vaardig en dat is ook niet erg. Maar als het een probleem wordt in het dagelijks leven, dan kan de training Opkomen voor je mening u wellicht helpen. Tijdens de bijeenkomsten oefenen we aan de hand van videovoorbeelden en eigen situaties. Dit gebeurt in de vorm van rollenspelen. Zo leert u hoe u beter met moeilijke situaties om kunt gaan.

Training Sociale vaardigheden voor vrouwen

Veel vrouwen vinden het erg moeilijk om voor zichzelf op te komen. De meeste vrouwen hebben juist geleerd zichzelf weg te cijferen, op te offeren, lief, vriendelijk en aardig te zijn. Vaak hebben we dit in onze opvoeding meegekregen. Vrouwen stellen zich passief op en weten niet meer wat ze willen of voelen. Negatieve gevoelens worden weggestopt, met in veel gevallen lichamelijke klachten als gevolg. Maar als je niet weet wat je voelt, kun je geen keuzes maken. De training Sociale vaardigheden voor vrouwen is bedoeld voor vrouwen van alle leeftijden en leert je opkomen voor jezelf, grenzen stellen en je krijgt inzicht in je eigen gevoel.

Neem gerust contact met ons op

U kunt altijd contact met ons opnemen. Zelfs anoniem. Samen bekijken we hoe we uw probleem kunnen oplossen. Wil je anoniem blijven, of zo snel mogelijk geholpen worden? Maak dan gebruik van onze e-mailhulp. Heeft u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ook gewoon een afspraak maken. We helpen u dan graag op één van onze locaties.

E-mailhulp

Via e-mail kun je anoniem blijven of zo snel mogelijk geholpen worden. Stuur ons een e-mail en je krijgt binnen drie werkdagen antwoord van een professional.
E-mail

Spreekuren

Soms is het fijn om met iemand te praten. Gewoon met elkaar aan tafel. Als je dat wilt, kun je naar een van onze spreekuren komen. Maak een afspraak via het hoofdkantoor.

Afspraak

Alcander Heerlen © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab