» Ik zoek hulp » Hulp bij eenzaamheid » Sociale eenzaamheid

Sociale eenzaamheid

Sociale eenzaamheid is het missen van een betekenisvolle relatie met een bredere groep mensen zoals kennissen, buren, vrienden etc. Een voorbeeld van sociale eenzaamheid is een tiener die wél iemand heeft waar hij zijn geheimen mee deelt, maar toch het gezelschap van vrienden om zich heen mist.

Informatie over sociale eenzaamheid

Bij sociale eenzaamheid ben je niet tevreden over het aantal contacten of de kwaliteit van de contacten. Je mist mensen met dezelfde interesses. Dit komt vooral voor bij niet-westerse allochtone jongeren en alleenstaande ouders.

Bijvoorbeeld: volwassenen krijgen kinderen en hebben een drukke baan. Of ze gaan scheiden en verliezen de helft van hun gezamenlijke vrienden. Of ze raken hun baan kwijt en voelen zich door de samenleving in de steek gelaten. Op deze manier kan snel een gevoel van sociale eenzaamheid ontstaan.

Ook senioren lopen risico, omdat familie, vrienden en kennissen overlijden.

 


Tips bij sociale eenzaamheid

Verander je gewoontes

Het gevaar van eenzaamheid is dat je een bepaalde routine blijft volgen. Altijd dezelfde dingen doen, dezelfde mensen zien, op dezelfde tijdstippen en plekken: het maakt de kans om je eenzaamheid te doorbreken zeker niet groter. Durf het dan ook aan om je gewoontes te veranderen en andere dingen op andere tijdstippen te doen. Je kan er andere mensen door ontmoeten en het kan je horizon verruimen.

Blijf actief

Actief blijven op verschillende vlakken is belangrijk. In het Buurtcentrum in de wijk/buurt vinden activiteiten plaats. Hier kunnen mensen elkaar leren kennen en interesses delen. Ook kan bij Buurtbeheer in de wijk navraag worden gedaan naar het aanbod.

Je kunt jezelf ook inschrijven voor een cursus, deelnemen aan vrijwilligerswerk of een avontuurlijke reis naar een ver land maken. Belangrijk is dat je het toeval een kans geeft en je tegelijk nieuwe ervaringen opdoet. Je hebt dus een dubbel voordeel door sociaal actief te zijn. Een sport beoefenen, naar bijeenkomsten gaan en met willekeurige mensen van gedachten wisselen: het kan allemaal helpen om je minder eenzaam te voelen.

Een simpel ‘Hallo’.

Minder eenzaam worden kan met kleine stapjes plaatsvinden. Het kan al beginnen met een simpel ‘Hallo’. Maak eens een praatje in de lift of tijdens het boodschappen doen. Vraag je overbuurman je te helpen bij het versjouwen van een zware kast en wees ook na een jaar nog werkelijk geïnteresseerd in het verhaal van een weduwnaar over zijn vrouw. Besteed aandacht aan de nieuweling op de voetbalvereniging. Gewoon door de eenzaamheid te benoemen, het taboe te doorbreken en te willen luisteren. Maar ook een cursus assertiviteit kan je helpen om beter voor jezelf op te komen en je beter uit te drukken. Hierdoor zal je je beter voelen in sociale situaties en makkelijker contacten kunnen leggen.

 


Hulp bij sociale eenzaamheid

Volg een van onze trainingen

U kunt natuurlijk altijd overwegen een van onze trainingen te volgen. Alcander heeft een breed aanbod van trainingen, zowel individueel als in groepsverband te volgen. Elke training wordt gegeven door een deskundige professional. U vindt vast een training die bij u past!

Training Gelukskunde

Gelukkige mensen voelen zich prettiger, zijn prettiger gezelschap, leren sneller, zijn gezonder en leven langer. Maar is geluk niet iets wat je overkomt? Waar je zelf geen invloed op hebt? Nee, want er is steeds meer bekend over wat geluksfactoren zijn én wat u zelf kunt doen om gelukkiger en succesvoller te zijn. Zo gek is een cursus Gelukskunde dus helemaal niet. De cursus, die bestaat uit zeven bijeenkomsten van twee uur, is bedoeld voor vrouwen die samen met andere vrouwen inzicht willen krijgen in hun eigen mogelijkheden om meer positiviteit, tevredenheid en rust in hun leven te brengen.

Training Eigen kracht

Als deelnemer aan de training Eigen kracht gaat u, samen met de andere deelnemers, uw eigen hulpvraag onderzoeken. Daarna gaat u bekijken wat uw eigen mogelijkheden zijn om uw probleem op te lossen en wie u daar eventueel bij kan helpen. U leert gebruik te maken van uw eigen kracht en leert om met meer afstand naar uw problemen te kijken.

Training Uit de schaduw van de ander

Uitgescholden, bedreigd of gestalkt, geslagen, geschopt of bij de keel gegrepen? Gecontroleerd, financieel uitgebuit of seksueel misbruikt? Het zijn slechts enkele vormen van huiselijk geweld. Vaak zijn het vrouwen die hier slachtoffer van worden en veel vrouwen durven er niet over te praten of schamen zich dat het juist hen overkomt. In de groep Uit de schaduw van de ander ga je samen met andere vrouwen aan de slag met het verwerken van ervaringen met huiselijk geweld. Daarnaast leer je ook om je eigen kracht te vergroten om in de toekomst de situatie de baas te blijven.

Neem gerust contact met ons op

U kunt altijd contact met ons opnemen. Zelfs anoniem. Samen bekijken we hoe we uw probleem kunnen oplossen. Wil je anoniem blijven, of zo snel mogelijk geholpen worden? Maak dan gebruik van onze e-mailhulp. Heeft u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ook gewoon een afspraak maken. We helpen u dan graag op één van onze locaties.

E-mailhulp

Via e-mail kun je anoniem blijven of zo snel mogelijk geholpen worden. Stuur ons een e-mail en je krijgt binnen drie werkdagen antwoord van een professional.
E-mail

Spreekuren

Soms is het fijn om met iemand te praten. Gewoon met elkaar aan tafel. Als je dat wilt, kun je naar een van onze spreekuren komen. Maak een afspraak via het hoofdkantoor.

Afspraak

Alcander Heerlen © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab