» Ik zoek hulp » Hulp bij eenzaamheid » Emotionele eenzaamheid

Emotionele eenzaamheid

Wanneer iemand wel mensen om zich heen heeft, maar een diepgaande relatie met hen ontbreekt, spreken we over emotionele eenzaamheid. Een relatie gaat immers verder dan een oppervlakkig contact. Het zijn in het algemeen jongeren en senioren die hiermee te maken hebben.

Informatie over emotionele eenzaamheid

Bij emotionele eenzaamheid mis je een intieme band met een persoon. Iemand aan wie je je ervaringen van de dag kwijt kan. Emotionele eenzaamheid komt vaak voor na het overlijden van de partner of na een scheiding.

Bijvoorbeeld: senioren verliezen hun partner en daarmee hun veilige haven, hun vertrouwenspersoon. Emotionele eenzaamheid neemt vanaf het zeventigste levensjaar dan ook vaak toe. Vrienden overlijden, de sociale kring wordt kleiner. Het is, vooral bij het wegvallen van een partner, van belang om eigen vriendschappen te onderhouden.

Maar ook jongeren kunnen emotioneel eenzaam zijn. Ze hebben vaak een grote vriendengroep, maar missen een vertrouwenspersoon met wie ze kunnen praten over zaken die hen diep van binnen bezighouden. Zo hebben jongeren vaak  heel veel vrienden op Facebook, maar de kwaliteit van hun vriendschapsrelaties laat sterk te wensen over.

Onderzoek laat zien dat emotionele eenzaamheid zwaarder weegt voor mensen dan sociale eenzaamheid; het is moeilijker om mee te maken, en mogelijk ook moeilijker om op te lossen.

Wat niet mag onderschat worden is de mogelijk negatieve invloed van emotionele eenzaamheid op je gezondheid. Chronische eenzaamheid kan je weerstand verlagen, doordat je stilaan dieper in de put van emotionele leegte wegkruipt: je gaat minder gezond eten, je gaat je lichaam verwaarlozen en de kans op misbruik van alcohol of verdovende middelen neemt toe. De negatieve spiraal van het alleen zijn kan maken dat je niet meer gelooft in een toekomst van geluk in relaties. Dit kan je tenslotte depressief maken.

 


Tips bij emotionele eenzaamheid

Blijf actief

Actief blijven op verschillende vlakken is cruciaal om niet in een moeras van eenzame leegte weg te zakken. Doe mee aan activiteiten, schrijf je in voor een cursus, neem deel aan vrijwilligerswerk of maak een avontuurlijke reis naar een ver land. Belangrijk is dat je het toeval een kans geeft en je tegelijk nieuwe ervaringen opdoet die je persoonlijkheid kunnen verrijken. Je hebt dus een dubbel voordeel door sociaal actief te zijn. Een sport beoefenen, naar bijeenkomsten gaan en met willekeurige mensen van gedachten wisselen: het kan allemaal helpen om je minder eenzaam te voelen.

Bezoek een forum of schrijf een blog

In pre-internettijden hielden mensen een dagboek bij of schreven brieven met penvrienden en -vriendinnen. Het opschrijven van je emoties en ervaringen gaf je een bevrijdend gevoel en tegelijk kon je te weten komen wat anderen dachten en meemaakten. In deze moderne tijd heeft deze activiteit veel meer potentieel door de oneindige connectiviteit van het internet: online kan je zowat iedereen ter wereld bereiken. Het is dan ook geen slecht idee om forums te bezoeken. Je kunt hierdoor in contact komen met mensen die dezelfde problemen ervaren. Dit wordt ook wel lotgenotencontact genoemd. Je kunt ook een stap verder gaan, en een blog schrijven over jezelf, je interesses en je leven. Je kunt zo je emoties van je af schrijven, en wie weet, kom je in contact met mensen die je kunnen helpen, of mensen die dezelfde problemen ervaren.

Zorg voor mobiliteit en volg ergotherapie

Als leeftijd en lichamelijke beperkingen de mobiliteit beperken, kan een ergotherapeut begeleiden bij het onderzoeken mogelijkheden ten aanzien van het vinden van een zinvolle dagbesteding, begeleiden bij gedragsverandering, het opheffen van belemmeringen in de omgeving waardoor handelen mogelijk wordt, oplossingen zoeken en leren omgaan met mobiliteitsproblemen, omgaan met slechtziendheid, enzovoort.

Leer omgaan met eenzaamheidsgevoelens

Het verschil tussen gewenste en daadwerkelijke relaties kan blijven bestaan. Het is dan zaak om het belang van dit verschil terug te dringen door acceptatie, relativering, ontkenning of afleiding.

Schakel hulporganisaties in

Als mensen behoefte hebben aan een praatje, en door gebrek aan mobiliteit niet meer naar buiten kunnen, kan men een beroep doen op verschillende organisaties. Bijvoorbeeld de Zonnebloem, of de ziekendienst van een Parochie. De Zonnebloem heeft vrijwilligers die mee een wandeling gaan maken of een praatje maken. Je kunt ook denken aan stichting Ruggesteun, zij hebben vrijwilligers die je kunnen begeleiden naar een bezoek naar het ziekenhuis.

Vraag een begeleiderspas aan

Als mensen niet meer alleen kunnen reizen bestaat de mogelijkheid om een begeleiderspas aan te vragen. Bij toekenning kan altijd een begeleider mee naar activiteiten of ziekenhuisbezoek en dergelijke. Informatie hierover staat op de website OV Begeleiderskaart. Meer informatie kan ook worden verkregen bij Valys: info@valys.nl

 


Hulp bij emotionele eenzaamheid

Volg een van onze trainingen

U kunt natuurlijk altijd overwegen een van onze trainingen te volgen. Alcander heeft een breed aanbod van trainingen, zowel individueel als in groepsverband te volgen. Elke training wordt gegeven door een deskundige professional. U vindt vast een training die bij u past!

Training Verlieskunde

Iedereen kan met verlies geconfronteerd worden. Deze gebeurtenissen kunnen diep ingrijpen in het persoonlijke leven en het persoonlijk functioneren. Het kan heel moeilijk zijn om deze gebeurtenissen een plaats te geven en om de draad van het gewone leven weer op te pakken. Herkent u dit? Dan kan de training Verlieskunde iets voor u zijn.

Training Eigen kracht

Als deelnemer aan de training Eigen kracht gaat u, samen met de andere deelnemers, uw eigen hulpvraag onderzoeken. Daarna gaat u bekijken wat uw eigen mogelijkheden zijn om uw probleem op te lossen en wie u daar eventueel bij kan helpen. U leert gebruik te maken van uw eigen kracht en leert om met meer afstand naar uw problemen te kijken.

Training Gelukskunde

Gelukkige mensen voelen zich prettiger, zijn prettiger gezelschap, leren sneller, zijn gezonder en leven langer. Maar is geluk niet iets wat je overkomt? Waar je zelf geen invloed op hebt? Nee, want er is steeds meer bekend over wat geluksfactoren zijn én wat u zelf kunt doen om gelukkiger en succesvoller te zijn. Zo gek is een cursus Gelukskunde dus helemaal niet. De cursus, die bestaat uit zeven bijeenkomsten van twee uur, is bedoeld voor vrouwen die samen met andere vrouwen inzicht willen krijgen in hun eigen mogelijkheden om meer positiviteit, tevredenheid en rust in hun leven te brengen.

Neem gerust contact met ons op

U kunt altijd contact met ons opnemen. Zelfs anoniem. Samen bekijken we hoe we uw probleem kunnen oplossen. Wil je anoniem blijven, of zo snel mogelijk geholpen worden? Maak dan gebruik van onze e-mailhulp. Heeft u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ook gewoon een afspraak maken. We helpen u dan graag op één van onze locaties.

E-mailhulp

Via e-mail kun je anoniem blijven of zo snel mogelijk geholpen worden. Stuur ons een e-mail en je krijgt binnen drie werkdagen antwoord van een professional.
E-mail

Spreekuren

Soms is het fijn om met iemand te praten. Gewoon met elkaar aan tafel. Als je dat wilt, kun je naar een van onze spreekuren komen. Maak een afspraak via het hoofdkantoor.

Afspraak

Alcander Heerlen © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab