» Ik zoek hulp » Hulp bij eenzaamheid » Alleen zijn

Alleen zijn

Iemand met niet veel contacten hoeft niet per se eenzaam te zijn. Terwijl iemand die veel mensen om zich heen heeft, zich toch eenzaam kan voelen. Je bent pas eenzaam als je het gemis aan relaties of contacten als negatief ervaart. Het is iets wat je uitsluitend zelf kunt voelen.

Informatie over alleen zijn

Alleen zijn

Je bent alleen, of je bent het niet. Dit zegt niets over je gevoel daarbij. Wanneer iemand aangeeft alleen te zijn, is hij of zij dus ook niet per se ongelukkig. Alleen zijn is dan ook niet altijd problematisch.

Als je alleen bent, heb je tijd om eens goed na te denken, tijd om jezelf te ontwikkelen. Ook als er geen mensen om je heen zijn, kun je je prima vermaken. Sterker nog, tijd alleen doorbrengen kan heel nuttig zijn. Sommige mensen zijn ook liever alleen omdat ze denken dat anderen hen maar moeilijk begrijpen.

Laat niemand je dus wijsmaken dat ‘alleen zijn’ niet goed is, gezelschap kun je altijd opzoeken.

Eenzaam voelen

Eenzaamheid gaat verder dan alleen zijn: het is een gemoedstoestand. Eenzaamheid heeft dan ook een negatieve bijklank: wie zich eenzaam voelt, lijdt daar onder.

Soms heb je een grote groep mensen om je heen, maar voel je je toch eenzaam. Je mist iets, contact, een connectie met iets of iemand. Steeds meer Nederlanders hebben er last van. Zo lees je steeds vaker over ‘anuptafobie’, de angst om alleenstaand of vrijgezel te blijven. Maar ook senioren krijgen er vaak mee te maken, bijvoorbeeld als hun partner wegvalt. We noemen dit emotionele eenzaamheid.

Soms heb je juist wel iemand met wie je gelukkig bent en je gevoelens kunt delen, maar mis je juist vrienden of kennissen. Je bent bijvoorbeeld onzeker of verlegen, waardoor je het moeilijk vind om contact te leggen. Of je wordt gepest, waardoor niemand je ziet staan. Dit noemen we sociale eenzaamheid.

Eenzaamheid ontstaat vaak na een een ingrijpende verandering in je leven. Vooral als je ouder wordt, is de kans om alleen te komen staan groot. Je partner kan overlijden en de kinderen zijn het huis uit. Je krijgt meer te maken met verlies in je omgeving door overlijden van familie, vrienden en kennissen. Nieuwe vrienden maken op oudere leeftijd is meestal erg moeilijk. Chronische eenzaamheid kan uiteindelijk leiden tot een flinke dip of depressie. Het is dus belangrijk om eenzaamheid te voorkomen.

 


Tips bij alleen zijn

Doe de eenzaamheidstest

Anderen kunnen moeilijk van buitenaf zien of je je eenzaam voelt. Zij zien niet hoe graag je betekenisvolle relaties met een partner, familie of vrienden wenst. En als je bijvoorbeeld een relatie hebt, zien ze niet dat je je in die relatie of ondanks die relatie ook eenzaam kunt voelen. Dit maakt eenzaamheid zo moeilijk in te schatten.

Degene die het best kan bepalen of je alleen bent, of jezelf juist eenzaam voelt, ben jij. Om te zien of je last hebt van eenzaamheid, kun je de eenzaamheidstest doen.

Bezoek eens een andere omgeving

Als je niet langer alleen wil zijn, is het belangrijk dat je meer met mensen omgaat. Samen dingen onderneemt. Als je meer in contact komt met anderen, ben je minder vaak alleen. Je bent dan bezig met het veranderen van jouw omgeving en dit is relatief eenvoudig te realiseren.

Doe mee aan activiteiten of cursussen

Door je gedrag te veranderen, kan je andere dingen gaan doen waardoor je meer in contact komt met anderen. Je kan meedoen aan diverse activiteiten die wij aanbieden, maar ook door een nieuwe hobby te nemen waardoor je onder de mensen komt.

Verbeter je je vaardigheden, door bijvoorbeeld het volgen van een cursus, dan heb meer mogelijkheden om in het dagelijkse leven contact te maken.

Probeer positief te blijven denken

Zie je kans om jouw overtuigingen, jouw opvattingen over jouw eenzaamheid te veranderen? Denk je nu bijvoorbeeld “mijn kinderen moeten vaker langs komen, dan voel ik mij minder eenzaam?” Door anders te denken, ga je je minder eenzaam voelen. Leg de verantwoording niet bij anderen neer over hoe je je voelt.

Het allermoeilijkste is het veranderen van je identiteit. Door te denken dat je een eenzaam persoon bent, zal je je ook zo voelen. Positief denken valt dan niet mee, maar helpt je wel.

Schakel hulporganisaties in

Er zijn organisaties die 24 uur bereikbaar zijn, bijvoorbeeld voor mensen met behoefte aan een luisterend oor.

Sensoor

Sensoor (045- 5719999), voorheen SOS Telefonische Hulpdienst, is dag en nacht beschikbaar. Er is altijd iemand beschikbaar met wie je een praatje kunt maken, en die bij crisis een hulpverlener kan inschakelen.

Sensoor Telefooncirkel

Sensoor Telefooncirkel (045-5719166) is bedoeld voor mensen die elkaar in de ochtend bellen, om te laten weten of alles goed is. Als zij dat willen, kunnen ze met de mensen uit de cirkel een praatje maken.

Personenalarmering

Personenalarmering (0900- 6990699) van Meander biedt hulp voor mensen die alleen zijn en te maken hebben met bepaalde risico’s, zoals bijvoorbeeld een vergrote kans op vallen.


Hulp bij alleen zijn

Volg een van onze trainingen

U kunt natuurlijk altijd overwegen een van onze trainingen te volgen. Alcander heeft een breed aanbod van trainingen, zowel individueel als in groepsverband te volgen. Elke training wordt gegeven door een deskundige professional. U vindt vast een training die bij u past!

Training Gelukskunde

Gelukkige mensen voelen zich prettiger, zijn prettiger gezelschap, leren sneller, zijn gezonder en leven langer. Maar is geluk niet iets wat je overkomt? Waar je zelf geen invloed op hebt? Nee, want er is steeds meer bekend over wat geluksfactoren zijn én wat u zelf kunt doen om gelukkiger en succesvoller te zijn. Zo gek is een cursus Gelukskunde dus helemaal niet. De cursus, die bestaat uit zeven bijeenkomsten van twee uur, is bedoeld voor vrouwen die samen met andere vrouwen inzicht willen krijgen in hun eigen mogelijkheden om meer positiviteit, tevredenheid en rust in hun leven te brengen.

Training Eigen kracht

Als deelnemer aan de training Eigen kracht gaat u, samen met de andere deelnemers, uw eigen hulpvraag onderzoeken. Daarna gaat u bekijken wat uw eigen mogelijkheden zijn om uw probleem op te lossen en wie u daar eventueel bij kan helpen. U leert gebruik te maken van uw eigen kracht en leert om met meer afstand naar uw problemen te kijken.

Neem gerust contact met ons op

U kunt altijd contact met ons opnemen. Zelfs anoniem. Samen bekijken we hoe we uw probleem kunnen oplossen. Wil je anoniem blijven, of zo snel mogelijk geholpen worden? Maak dan gebruik van onze e-mailhulp. Heeft u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ook gewoon een afspraak maken. We helpen u dan graag op één van onze locaties.

E-mailhulp

Via e-mail kun je anoniem blijven of zo snel mogelijk geholpen worden. Stuur ons een e-mail en je krijgt binnen drie werkdagen antwoord van een professional.
E-mail

Spreekuren

Soms is het fijn om met iemand te praten. Gewoon met elkaar aan tafel. Als je dat wilt, kun je naar een van onze spreekuren komen. Maak een afspraak via het hoofdkantoor.

Afspraak

Alcander Heerlen © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab